O ANTROIDO LUCENSE EN VERSO
Pregón do Antroido de Lugo, 14-2-1988
DOMINGO DE ANTROIDO, e festividade de san Valentín.
PREGÓN EN VERZOS (1) CORTESES PRÓ ANTROIDO DOS LUGUESES
(1).- Como o seu nome indica, Verzo é o home ou macho da Verza.
Miñas Donas e Señores, respectable autoridade, medianos, grandes, menores, infancia e ancianidade: Vide escoitar o pregón, cheo de moralidade do Santo Antroido, patrón do agro e máis da cidade. Dende tempos ancestrais a xente ó Antroido invoca: ¡a todos, menos ou máis, o seu milagre nos toca...! O Antroido é coñecido co nome de Carnaval. Segundo un sabio sabido este nome significa: carro ou carroza naval. Pro este barbas certifica que o verdadeiro sentido, segundo o sentir común, é o de Carro Nabal. Pra carroza chega ún -pero cos anos que ten aínda se defende ben- e o de nabal ven de nabo xa que nós, ó fin e ó cabo, estamos na terra deles. E fai falla ter pinreles e gana de bromear pra que ún intente atrapar unha mosca polo rabo. Esta vida tan moderna -que o goberno desgoberna- pra evitar maiores males e despadres e desmadres acurtou os Carnavales, suprimindo, sen razón, na FESTA DO GRAN LAMBÓN, os xoves sacramentales dos compadres e as comadres, quedando a celebración tan cativa e tan famenta como nos deixa a Facenda despois da grata encomenda da declaración da renta. Segundo eu entendo e coido deixaron ó pobre Antroido tan sutil e tan esguío como a fame ou o asubío que PELUDEZ bota cando, nas festas do San Froilán, olla a unha moza bailando que mesmo está provocando -a verdade é o que é- o que non vou eu decer e que pode, incluso, ser ¡o poñer tesos e en pé tódolos pelos dun can e a vara de San Xosé...! Dura o Antroido tan pouco que se parece a un salouco Pois pasa en dicir un ¡ai!, ¡cando chegou xa se vai!. E está tan diminuído e tan fraque das súas partes que queda só reducido ó Domingo, Lus e Martes. Así, pois, este pregón mentres o traslada o vento á vosa atenta audición, fíxose xa testamento.!. NESTE tempo do revés no que reina a tolería, o bon humor e a alegría, ¿qué queredes que vos diga? ¡Pra pensar chegan os pés; pra discorrer, a barriga! Neste tempo de abundancia, de comer e de beber: ¡que ninguén pense en morrer, tan só na troula e papancia xa que non hai máis ganancia!. Como dice o refraneiro Co seu dicir verdadeiro: “Sempre pasou e acontece que o traballar embrutece e soio ilustra a vagancia.” *** A xuventude, hoxe en día, somentes bebe cerveza que produce hidropesía e unha incurable tristeza. Ou consome coca-cola da que un famoso poeta deu a certeira receta: “¡ese brebaxe infrahumano é mexo de americano!” O Antroido, á xuventude quer traer ó bon camiño: pra ter ledicia, saúde e ben templada virtude: ¡hai que lle dar forte ó viño que fai do vello un mociño!. Pois como dixo un abade e dixo grande verdade: “El mundo está caducante, prevaricada la gente, las virtudes en menguante y los vicios en creciente”. Quen non siga este ditado, amais de andar amolado, pra tirarlle a teimosía farémoslle auditoría que é o mellor sacramento ou arte de encantamento pra ter o pobo contento. E ese fraque personaxe chamado González Laxe que, segundo oín contar, é un señor mui sabido, competente e entendido non sei ben se en navegar, ou noutras ciencias do mar. Pro a súa arte non é pouca se adeprendeu a nadar e máis a gardar a roupa. Dende que el o mando ten, ollen vostedes… ¡que ben! Primeiro as inundaciós de Caldas e de Padrón. Logo as manifestaciós de tantos reconvertidos que andan aborrecidos con SIDEGASA e ASCÓN e coa desfeita e exterminio do comercio, a agricultura, pesca de altura e baixura e da ALUMINA-.ALUMINIO… Máis tarde algús accidentes, que foron ben competentes -maiormente o do CASÓN- na Cruña, Vigo e Fisterra pois non hai recordación de cousa igual nesta terra. Máis tarde andou en Lisboa, que é perla de Portugal, onde tamén a armou boa: ¡Soares púxose mal…! E o congreso de Madrí deixou sen representación nos mandos da dirección os do Pesoe de Aquí. Con este éxito, ún barrunta que pra mandar nos da Xunta chega o Pesoe de Alí. Estas son razóns de peso coas que queda demostrado que o goberno de progreso está ben desprogresado. A verdade non se encobre porque sempre salta á vista: ¡o goberno non é progre pra canto máis progresista. *** O Carnaval é mui sabio e trailles ós de Teixeiro, Benade, Rubiás e Labio, en troques de basureiro: ¡lacón, xamón e chourizo, un viñiño sen bautizo e, pra ventilar os pulmós, unhos habanos tan bós que hai que tocarse o nabizo!. E os señoritos lugueses celebran o Carnaval con un código moral de etiquetas ben corteses: prás súas enchentes e festas contratan grandes orquestas, papan que dá gusto velos: ¡lacós, capós, empanada, wiski, ribeiro, queimada, zorza, filloas e grelos…! Nesta terra o Antroido urbano é tan fermoso e xentil como un xuramento en vano ou rabo de perexil: ¡quere ser copia servil do carnaval veneciano, do de Niza ou do Brasil!. Mentres tanto o pobo chan bebe, xura e, anque protesta, remata baixando a testa e apañando o que lle dan. Neste día encantador, festa de San Valentín, padroeiro do amor, dígovos de vós pra min: en data tan excelente débense dar un biquiño honesto, mais con cariño, o alcalde don Vicente e o señor Presidente da nosa Deputación pra demostrar ante a xente que se aman de corazón. ¡E debe quedar n-El Progreso a imaxe de tal suceso…! En canto ós aparcamentos que están debaixo do chan: ¡son fermosos monumentos que moito gusto nos dan!. Podíanse utilizar como refuxio axeitado cando haxa que soportar un ataque combinado do aire polucionado da escasa industria lucense e o carburante queimado dos autos que andan a mil ¡dende a costa ribadense deica ás ribeiras do Sil! Non sei porque raras artes hai nesta Praza Maior pelotas tan competentes. Cumpría ter máis pudor ¡e non expor estas partes diante a vergoña das xentes! Anque mo xuren, non creo o que pasa co Museo: ¡ten servicio permanente e está aberto noite e día coma unha cafetería…! ¡Eu non sei que quer a xente!. Segundo é costume e norma fixéronlle a gran reforma, máis feliz non puido ser nin rematar máis axiña: ¡comezárona ó mencer e acabárona á tardiña!. Mais hai por aí macarras que con delirios insanos dicen que as obras de marras ¡levan abertas cen anos como as dos tempos romanos! E o Lugo Depurativo fíxose un equipo mol: ¡ten que ser máis combativo e traballar máis o gol!. ¿E o caso do Breogán…? En vez de sangue ten leite e compre que alguén o endreite. As cousas á vista están, que xoga ben, non o nego pro máis que equipo galego ¡semella un ameri-cán!... A ver se hai sorte, señores, e, se as cousas iban mal, ¡co troco de entrenadores poden poñerse fatal…! E tantos virachaquetas, recastados de feixistas, ferventes autonomistas, comellós e zugatetas que nunca se ven mantidos e agora reconvertidos en activos galeguistas: ¡ó máis pequeno descoido papan enteiro o Antroido!, pois a súa meta na vida é esta canción tan sentida: “Comamos, bebamos, poñámonos gordos e cando nos chamen fagámonos xordos” A Coresma está a vir, e con ela a penitencia, a tristura e a abstinencia e ¡adeus permiso ou licencia pra nos poder divertir…! Pra que todo se compoña e sexa a vida normal ¡é preciso que se impoña o reino do Carnaval…! Moitos que poñen disfraces de porco, can ou galiña adiantan un case nada pois todo o mundo adiviña, baixo a súa cara tapada, o seu rostro verdadeiro de porco, can ou carneiro. Hainos que son un encanto e teñen, pró noso mal, “palabras de xoves santo e feitos de carnaval”. Pasádeo ben, divertirse pra non ter que arrepentirse pegando golpes de peito dando que dicir á xente como fixo un penitente na Terra Chá de Cospeito. ¡Viva a enchente e a alegría, a troula e a fantasía!. ¡Viva o Antroido antroideiro, viva o viño do Ribeiro, viva o Antroido antroidán!. ¡Que viva o Martes Lardeiro co seu vivir toleirán…! ¡Viva a lebre e o teixugo, viva o lacón, viva o grelo, a cachucha e o cachelo…!. ¡Viva o Antroido de Lugo! ¡E viva aquello e aquela!. Algunhos teñen a teima de matar o vello Antroido. Eu voume… ¡Non me descoido que pode chegar a queima!., Se as cousas son como son débeselle ós bos principios. ¡Perdoade este pregón cos seus dez feixes de ripios!.